معرفی تنگ دار نوشهر

معرفی تنگ دار نوشهر
  • نویسنده آرش احمدیان
  • دسته بندی گردشگری
  • تاریخ انتشار 29 تیر 1398

تنگ دار نوشهر

در دل جنگل خانیکان نوشهر، جایی که دل و هوش هر بیننده ای را مجذوب خود می سازد رودخانه ای سرکش از دل دره ای در حال عبور می باشد که با داشتن طبیعت و چشم اندازهای بی نظیری از جمله جاذبه های معروف این منطقه به شمار می رود. تنگ دار در حاشیه روستای کوشک‌ سرا از توابع نوشهر مازندران واقع شده است. رودخانه دایمی کُرکُرود در دل این دره جریان دارد. مسیر رودخانه ‌نوردی در طول تنگ ۱۶۰۰ متر است و پس از پشت سر گذاشتن آن با بالا رفتن از کوه به محوطه جنگلی خانیکان پا می ‌گذارید.

با شروع تعطیلات فصل تابستان گردشگران و مسافران به دنبال بهترین مکان برای سفر و تفریح خود می باشند که لحظات نابی را در زیباترین مناطق کشورمان سپری کنند که می توان گفت تنگ دار نوشهر یکی از بی نظیر ترین و بهترین گزینه برای سفر و تفریح محسوب می شود. این جاذبه زیبا و چشمگیر در استان مازندران واقع شده است که در دو راهی چالوس و نوشهر بایست به نوشهر بپیچیم و وارد جاده کوشک سرا شویم. درختان کهنسال در بالای این دره که به سوی هم دست دراز کرده اند و این امر سبب می شود نور آفتاب به سختی به کف این تنگ برسد. علاقه مندان آب بازی می توانند در همان ابتدا با قرار دادن پا در آب روان و خنک این رودخانه آرامش خاصی را در وجود خود حس کنند. صخره های پوشیده از پرسیاوشان و خزه ها چشم انداز بسیار خیره کننده ای در این تنگ به وجود آورده است توجه داشته باشید که عمق اب در هر قدمی که برمیدارید متغیر خواهد بود از این جهت در هنگام قدم برداشتن در این دره بسیار احتیاط کنید چرا که در قدم بعدی ممکن است به صورت ناگهانی در آب فرو روید. گردشگران می توانند برای اقامت و رزرو ویلا در نوشهر به وب سایت خرید ویلا مراجعه نمایند.

چرا باید تنگ دار نوشهر را ببینیم؟

تنگ دار نوشهر گزینه مناسبی برای علاقه مندان شنا در هوای گرم تابستان می باشد شما می توانید با حضور در این تنگ فرصت رودخانه نوردی را نیز داشته باشید بسیاری از گردشگران از نقاط دور دست ایران برای بازدید از این دره مسافت های طولانی را طی می کنند چرا که با حضور در این منطقه چیزی فراتر از یک طبیعت ترکیبی از جنگل و رودخانه در انتظارتان خواهد بود و می توانید در طی مسیر دسترسی به تنگ دار نوشهر به تماشای از فضای زیبای جاده لذت ببریم و به تماشای پیچک های آویزان، صخره های خزه بسته و باریکه های نور بنشینیم. هر چه در این دره جلوتر بروید مسیر تنگ تر و عمق آب بیشتر خواهد شد و پیشنهاد میکنیم شنا بلد باشید و یا صورت گروهی با در دست داشتن طناب به گشت و قدم زدن در دل آب این رودخانه بپردازید. استخرها و حوضچه هایی در طول مسیر این رودخانه وجود دارد که گردشگران می توانند با شیرجه زدن در آن ها به شنا مشغول شوند.

جنگل های خانیکان نوشهر

بهترین زمان برای بازدید از تنگ دار نوشهر

بهترین زمان بازدید از تنگ دار نوشهر با توجه به شرایط اقلیمی و جریان آب فصل بهار می باشد که در این فصل هوا خنک تر و جریان آب بیشتر از دیگر فصول می باشد. البته در نکات جالب در خصوص تنگ دار نوشهر می توان به جریان آب در تمامی فصل سال اشاره کرد اما اگر می خواهید در فصلی پر آب و با شرایط اقلیمی مناسب به این منطقه سفر کنید بهتر است فصل بهار را در اولویت خود قرار دهید. در فصل تابستان نیز شاهد حضور گردشگران مسافران بی شماری در این رودخانه می باشیم که برای گذراندن اوقات فراغت تابستانی خود این منطقه را در اولویت انتخاب های خود قرار می دهند. توجه داشته باشید که تنگه مکانی برای بالا زدن پاچه های شلوارمان نبوده و خیس شدن یکی از انتظاراتی می باشد که در حضور در این مکان خواهیم داشت از این رو حتما یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید.

مسیرهای دسترسی به تنگ دار نوشهر

از جاده چالوس وارد کمربندی و سپس جاده ساحلی شماره ۲۲ به نام سیاهکلرود می‌شوید. در تقاطع شهید خیریان به سمت راست پیچیده و نیرنگ را پشت سر می ‌گذارید. در انتهای نیرنگ دوباره به راست پیچیده و به سمت کوشک‌ سرا می ‌رانید که انتهای آن دوراه می ‌شود. مسیر راست را ادامه دهید تا روی پل رودخانه کرکو برسید که محل پارک ماشین ‌هاست و شما خودروی دیگر گردشگران را در اینجا خواهید دید

از سمت آمل: جاده محمود آباد نوشهر را در پیش می ‌گیرید. وارد کمربندی نوشهر شوید. جاده ساحلی ۲۲ سیاهکلرود را در پیش بگیرید

نکات ضروری که باید رعایت کنید

۱ – تا جای ممکن به صورت گروهی به تنگ دار سفر کنید

۲- اگر شنا بلد نیستید حتما جلیقه نجات به همراه داشته باشید . در فصول پر آب , عمق آب در بعضی از نقاط مسیر , بالاست .

۳ – حتما صبح را زمان آغاز سفر قرار دهید و در شب از سفر به این نقطه خودداری کنید .

۴ – حتما یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید .

۵ – مواد غذایی قندی در ظرف های ضد آب به همراه داشته باشید به دلیل اینکه طول مسیر پیاده روی زیاد است و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت .



مطالب مرتبط